تبلیغات
کانون فرهنگی وهنری مسجدقائم آل محمد(عج) - آغاز امامت امام زمان(عج)
جدیدترین مطالب

آغاز امامت امام زمان(عج)



(مَن یُعَظِّمْ شَعائِراللّه فَاِنَّها مِن تَقْوى القُلوبِ . . .)


خوشا به حال كسى كه شعائر دین خدا را بزرگ و محترم شمارد; زیرا این صفت، ویژگى دل هاى پرهیزگار است.


هشتم ربیع الاول شهادت مظلومانه ى امام حسن عسكرى (علیه السلام)



آغاز دوره ى امامت امام مهدى (عج)، از حوادث مهم و حساس تاریخ تشیع به شمار مى رود.



اصل امامت:

مقوله ى امامت و جانشینى پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله وسلم)،

همواره به عنوان یكى ازمباحث مهم اعتقادى مسلمانان در طول

تاریخ مطرح بوده است. در دیدگاه شیعه، اهداف نزول

كتاب هاى آسمانى و ارسال پیامبران الهى، هنگامى به طور كامل

تحقق مى یابد كه ختم نبوت با نصب امام معصوم همراه باشد.

امام همه ى ویژگى هاى پیامبر به جز دریافت وحى را داراست

كه با ولایت تكوینى (قدرت بر تصرف در نظام هستى) و

ولایت تشریعى (تبیین و تفسیر آیات و احكام الهى)

و از بین بردن نارسایى هاى موجود، زمینه را براى رسیدن

انسان به كمال معنوى فراهم مى كند.



[http://www.aparat.com/v/YBPEj]


دانلود


پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله وسلم)، در سال دهم هجرى، هنگام بازگشت از حجة الوداع،

با نازل شدن آیه ى «الیوم اكملت لكم دینكم واتممت علیكم نعمتى» از سوى خداوند مأمور

شدند در محلى به نام «غدیر خم»، انتصاب على بن ابى طالب (علیه السلام)به مقام امامت

را به آگاهى مردم برسانند. ابو جعفر محمّد بن جریر طبرى;

تفسیرگر و تاریخ نگار نام دار اهل سنت در اشاره به این واقعه مى نویسد:

«پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله وسلم) ]در منطقه ى غدیر خم[ فرمودند: جبرییل از سوى

خداوند دستور آورد كه در این جایگاه بایستم و به سفید و سیاه اعلام كنم كه

على بن ابى طالب (علیه السلام)، برادر من، وصى من، جانشین من و امام پس از من است».

البته آن چه گفته شد به اعلام همگانى و رسمى و بیعت گرفتن از مردم مربوط است;

زیرا رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) در دوران رسالت، بارها با بیان تعداد امامان

و نام بردن از آنان، مسأله ى امامت را تبیین كرده بودند. هنگامى كه آیه ى

«یا ایها الذین امنوا اطیعواللّه و اطیعوالرسول واولى الامر منكم»نازل شد،

جابر بن عبداللّه انصارى از پیامبر پرسید: «اولى الامر» كه اطاعت شان در ردیف اطاعت

شما به حساب آمده است، چه كسانى هستند؟ پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله وسلم)

در پاسخ فرمودند: «آنان جانشینان من و پیشوایان مسلمانان هستند. نخستین آنان،

على بن ابى طالب و پس از او فرزندش، حسن و . . . به این ترتیب یكایك

ائمه ى اطهار (علیهم السلام) را نام بردند. هنگامى كه به امام دوازدهم رسیدند،

با این تعبیر از ایشان یاد كردند كه:

«ثم سّمى محمّد و كنیّى حجة اللّه فى ارضه و بقیّة فى عباده ابن الحسن بن على . . .;

سپس هم نام محمّد، هم كنیه ى من، حجة اللّه و بقیة اللّه در بین مردمان،

فرزند حسن به على (علیه السلام)هستند . . .».







ویژگى هاى حضرت مهدى (عج):

تحصیل كمال واقعى انسان، پس از ختم نبوت، به پیروى از رهنمودهاى

امام هر عصر وابسته است كه پیروى نیز بدون معرفت و شناخت

امام ممكن نیست. از این رو، شناخت ویژگى ها و

اوصاف ائمه ى اطهار(علیهم السلام)در سیر تكامل فردى و اجتماعى

افراد و تحقق ایمان صحیح اهمیت دارد. به گونه اى كه با تعابیر گوناگون

از پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله وسلم)روایت شده است:

من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة.

هر كس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است.

بدیهى است شناخت امام، مراتبى دارد كه هر مرتبه از آن،

به بخشى از نیازهاى افراد در زمینه هاى

خاص پاسخ مى گوید و آنان را به معرفت و كمال رهنمون مى سازد.

الف) نسب حضرت مهدى (علیه السلام):

پدر بزرگوار ایشان، امام حسن عسكرى (علیه السلام)،

امام یازدهم شیعیان است كه در سال 232 هـ ق.

در شهر مدینه متولد شد و در سال 260 هـ ق در سامرا به شهادت رسید.

مادر امام زمان (علیه السلام)، نرجس خاتون از طرف پدر،

دختر یشوعا پسر قیصر روم شرقى و از طرف مادر،

از نوادگان شمعون یكى از حواریون حضرت عیسى (علیه السلام)

است كه در واقعه ى معجزه مانندى،

از روم به مدینه منتقل و سپس در خانه ى امام هادى (علیه السلام)،

تحت نظر حكیمه خاتون،دختر امام جواد (علیه السلام)،

با احكام اسلام آشنا مى شود. آن گاه امام هادى (علیه السلام)،

او را به همسرى حضرت عسكرى (علیه السلام) در مى آورند و بدین ترتیب،

این بانوى پاك دامن به افتخار مادرى مهدى آل محمّد (علیه السلام) نایل مى گردد.

این بانوى پرهیزكار به روایتى در سال 261 هجرى و بنابر نقل دیگر، یك سال پیش از

شهادت امام عسكرى (علیه السلام)، از دنیا رفته اند. قبر شریف این بانوى پرهیزگار،

در كنار مرقد مطهر امام یازدهم (علیه السلام)در سامرا قرار دارد.






ب) ولادت حضرت مهدى (علیه السلام):

خلفاى عباسى از طریق روایات زیادى كه از پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله وسلم)

و ائمه ى اطهار (علیهم السلام) در باره ى امام مهدى (علیه السلام)نقل شده بود،

بر این حقیقت كاملا آگاه بودند كه به زودى در خاندان اهل بیت (علیهم السلام)،

نوزادى چشم به جهان خواهد گشود كه بساط ظلم و فساد نظام هاى خود كامه

را از جوامع بشرى برخواهد چید. بر این اساس، دستگاه حاكم از زمان امام نهم (علیه السلام)

به بعد، آن بزرگواران را بیش از پیش زیر نظر گرفته بود. حتى امام هادى (علیه السلام) و

فرزندش امام عسكرى را از مدینه به سامرا (مركز خلافت عباسى) انتقال دادند تا اعمال

و رفتار آنان را كنترل كنند. این فشارها در زمان امامت امام یازدهم به اوج خود رسید

و ارتباط آن حضرت را با شیعیان به حداقل رساند. سردمداران حكومت عباسى،

بارها او را به زندان منتقل مى كردند و گاه و بى گاه به خانه اش یورش مى بردند

و به بازرسى مى پرداختند تا بلكه به آن نوزاد دست یابند. اما مشیّت خداوند آن

بود كه به مصداق «یریدون لیطفوا نورالله بافواههم والله متم نوره و لوكره الكافرین»،

این مولود مبارك در این خاندان وحى و نبوت، چشم به جهان گشاید.

در شب نیمه ى شعبان سال 255 هـ ق، در حالى كه اصلا آثار حمل در

مادر بزرگوارشان دیده نمى شد،
آن امام همام، به عرصه ى وجود گام نهادند.

به این ترتیب در آن شرایط بسیار سخت و آكنده از رعب و


وحشت، وعده ى خداوند تحقق یافت و دوازدهمین ستاره ى بر حق امامت با طلوع خویش،

افول حاكمیت ستم گران را نوید داد.

با وجود مخفى بودن تولد این مولود، امام عسكرى (علیه السلام) براى اتمام حجت و پیش گیرى

از انحراف هاى بعدى، خبر تولد امام دوازدهم را به دوستان و خویشاوندان و شیعیان خاص

رساندند و حتى به برخى از آنان، امام (علیه السلام) را نشان دادند. براى مثال،

احمد بن اسحاق قمى یكى از بزرگان شیعه مى گوید: خدمت امام عسكرى (علیه السلام)

شرفیاب شدم و خواستم در باره ى جانشین آن حضرت پرسش كنم. وقتى به حضور آن حضرت

رسیدم، بى آن كه من، پرسش خود را مطرح كنم، به من فرمودند:

«اى احمد! خداى متعال از هنگامى كه آدم را آفرید، زمین را از حجت، خالى نگذاشته است و

تا قیامت نیز آن را از حجت خالى نخواهد گذاشت. براى وجود حجت خداست كه بلاها از اهل زمین،

دفع مى شود و نعمت هایى چون باران بر آنان نازل مى شود و زمین، بركت و

نعمت هاى موجود در خود را به انسان ها ارزانى مى دارد».

اسحاق بن احمد قمى مى پرسد: مولاى من! امام پس از شما كیست؟ به دنبال این پرسش،

امام به اندرون خانه وارد شدند. سپس در حالى كه پسرى در حدود سه ساله و هم چون ماه

نورانى شب چهارده را در بغل داشتند، بیرون آمدند. آن گاه به من فرمودند:

«اى احمد! اگر تو نزد خداى متعال و حجت هاى او گرامى نبودى، پسرم را به تو نشان نمى دادم;

همانا او هم نام رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) و هم كنیه ى اوست. او همان كسى

است كه زمین را از عدل و داد پر خواهد ساخت.

مَثل او در این امت، 
مَثل حضرت خضر (علیه السلام) است. به خداسوگند!


او به زودى غایب خواهد شدو دوره ى غیبت او به اندازه اى طول مى كشد


كه بیشتر مردم به گمراهى و هلاكت گرفتار مى شوند.


تنها كسانى كه خداوند توفیق پایدارى در امامت را به آنان ارزانى داشته است،


نجات مى یابند».


احمد بن اسحاق مى گوید: سرورم! آیا نشانه اى هم وجود دارد تا به كمك آن،


بیشتر اطمینان قلبى پیدا كنم؟ در این هنگام آن پسر بچه ى زیبا و نورانى،


با لهجه ى عربى بسیار فصیح به آرامى فرمودند:


«منم بقیة الله در زمین; همان كسى كه از دشمنان خدا انتقام مى گیرد.


اى احمد بن اسحاق! پس از آن كه خود او را زیارت كردى،


در پى اثر و نشانه ى دیگرى نگرد...».







موضوع: مذهبی و فرهنگی (متن عکس کلیپ)،
برچسب ها: امامت، امام زمان(عج)، مسجد قائم آل محمد عجل الله فرجه، پایگاه شهید کاکرودی،
[ چهارشنبه 10 دی 1393 ] [ 10:35 ب.ظ ] [ کانون فرهنگی و هنری مسجد قائم آل محمد (عج) رابط خواهران ]